Mit navn er Andreas Linde. Jeg arbejder til dagligt med markedsføring af vitam, som er en hjemmeside, hvor man kan få tre tilbud på mad ud af huset.
Content marketing eller indholdsmarkedsføring har været et af de helt store buzzwords i 2013, men det er ikke uden grund.
Content marketing handler om at lave værdifuld indhold, som betyder noget for din målgruppe og som kan konverterer varme emner til kunder. Dine kunder vil ikke se reklamer. De vil have god information. Content marketing er en god måde at få folk til at kende, elske og have tillid til dit brand.
Om nogle måneder lancerer vi vitam.dk, som er en online portal, hvor man kan få tre tilbud på mad til sin fest. Det er ikke umiddelbart det mest spændende emne – det ved vi godt. En af de helt store udfordringer, som vi har, er hvordan vi får folk til at bruge tid på at læse vores indhold og huske os, når de skal have catering til deres fest. Vi kiggede på konkurrenterne, og de lavede ikke andet end push marketing. Vi vil være anderledes. Derfor besluttede vi os for at lave personlige interviews med danske madbloggere. Vi kontaktede 20 madbloggere og spurgte om de havde lyst til at deltage. Det blev der 15 gode interviews af. Det er alle sammen personlige interviews, som bloggerne har været gode til at dele i deres netværk. Det har givet en del besøgende og vi har fået nogle stærke links til indlæggene.
En af fordelene ved at lave interviews er at indholdet er gratis. Det tager ikke lang tid at lave nogle gode spørgsmål og sende en sød mail. Det tager noget længere tid at skrive tekster, og det kan være svært at holde motivationen, hvis man har skrevet om det samme emne længe. Hvis du driver en blog er det en god idé at indholdet bliver fortalt på forskellige måder, og her kan interviews også fungere rigtig godt.
En anden fordel ved at lave interviews er også den omtale og de links, som du får ud af det. Langt de færreste personer har præcis det samme netværk. Derfor kan du sagtens lave interviews med kollager fra samme branche. De fleste vil gerne dele et interview, som man har lavet med dem, hvis du har brugt tid på at lave personlige spørgsmål. Det giver links og du kommer ud til et større netværk end dit eget.
Det er meget skalerbart at lave interviews med kendte personer i din branche, men husk at gøre det med måde og behandl hver eneste person som unik. You can’t outsource giving a shit. Det er super nemt at se hvis dine intentioner er forkerte. Du skal ikke rose personen, hvis du ikke mener det, og undgå at bruge generelle komplimenter som ”du er super dygtig til dit fag”, men skriv i stedet ”Dit indlæg på **** var super inspirerende.” Jo mere konkret du er i dine komplimenter, jo mere autentiske er de. Du skal ikke udnytte interview-personerne. Det er et samarbejde.