On-page søgemaskineoptimering er noget der foregår på din hjemmeside, der kort fortalt gør din side mere venlig overfor søgemaskinerne som f.eks. Google. Søgemaskineoptimering – også kaldet SEO (Search Engine Optimization) – er noget som enhver ejer af en hjemmeside eller webshop bør tage seriøst og investere i.
Selvom man har betalt et firma for SEO, så er de besøgende faktisk gratis, da man ikke betaler for klik, som man f.eks. gør med betalte annoncer hos AdWords – at arbejde med betalte annoncer på f.eks. Google kaldes for Search Engine Marketing (SEM).
Derfor er SEO en rigtig god investering – også på længere sigt -, hvorimod SEM, som f.eks. AdWords og andre annoncenetværk koster et beløb pr. klik og kun virker hvis man betaler for det. Dermed ikke sagt at AdWords er en dårlig idé, men det bør bare ikke stå alene. Man kan med fordel bruge en kombination af SEO og AdWords til at skaffe flere besøgende.
En veludført omgang søgemaskineoptimering kan skaffe rigtig mange besøgende. Besøgende der forhåbentlig bliver vekslet til kunder.
Man kan sige, at SEO giver gratis besøgende på længere sigt, mens SEM giver nye kunder i butikken med det samme og kun indtil man stopper med at smide penge i det.
Hvad er søgemaskineoptimering?
Faktisk er søgemaskineoptimering både det der foregår på ens egen side (on-page SEO), men også linkbuildingen (off-page SEO). Søgemaskineoptimering hos mig, er det der foregår på selve din hjemmeside, og er det første skridt man tager, hvis man skal lave en komplet søgemaskineoptimering af en hjemmeside. Det andet skridt er linkbuilding.
Søgemaskineoptimering kan foregå i en rækkefølge hvor man først laver en søgeordsanalyse, derefter SEO-analyse af ens hjemmeside (SEO-rapport) og derefter går man igang med at implementere ordene på selve hjemmesiden og retter fejl og mangler på den. Når det er på plads, så begynder man med linkbuilding.
Søgemaskineoptimeringen skal gerne give flere besøg på din hjemmeside, men den skal allerhelst give flere kunder i butikken og dermed mere profit til dig og din virksomhed.
Send en mail til thomas@thomas-kramer.dk